Monday, 8 February 2010

About me

Cuando tenía 12 años tomé una decisión: no ser artista. Así de simple, así de trágica. Recuerdo dos razones: primero, había en el mundo muuuucha gente muuuucho más talentosa que yo (recuerdo mirar los increíbles dibujos de mis compañeros y decir “yo nunca-jamás-en-mi-vida podría hacer algo así”). Segundo, era mejor haciendo otras cosas (escribir, pensar).

Estudié periodismo, me recibí, enseñé en la misma universidad donde aprendí, escribí para algunas revistas, catalogué documentos históricos, me mudé a Londres, trabajé como profesora de español. Y después de una gran crisis existencial volví veinte años en el tiempo, hasta el momento de esa dramática decisión. Y me dí cuenta que en lugar de compararme con otros, puedo aprender de ellos. Y que soy mejor haciendo otras cosas, pero que no me hacen feliz.

Tardé veinte años en darme permiso. Así que acá estoy, con 32 (o 12) años, recién empezando, estrenando, creando desde mis límites, desde todo lo que no puedo hacer, aprendiendo, probando, buscando, creciendo.

 ............................................................

When I was 12 I took a decision: not to be an artist. That simple, that tragic. I remember two reasons: first, there were toooo many people in the world muuuuuch more talented than I was (I remember looking at my mates’ amazing drawings and saying: “I could never-ever-in my life- make anything like this”). Second, I was better at doing other things (writing, thinking).

I studied journalism, graduated, taught in the same university I learnt at, wrote for some magazines, catalogued historical documents, moved to London, worked as a Spanish teacher. After a big existential crisis I went back twenty years in time to the moment of that dramatic decision. I realized that instead of comparing myself to others I could learn from them. And that I am better at doing other things, but they don’t make me happy.

It took me twenty years to give myself permission. So here I am, 32 (or 12) years old, just starting, launching, creating from my limitations, from all the things I can’t do, learning, trying, testing, seeking, growing.

 

21 comments:

el reino encantado de Casiopea said...

No sabes cómo me identifico contigo!!! Yo siempre pensé en el colegio que nunca podría hacer bien ninguna de las manualidades artísticas que mis compañeras sí hacían maravillosamente... Y aquí estoy. No soy una gran artista pero me siento feliz con mis pequeñas haditas... Y ¿tú? Eres maravillosamente creativa. Me encanta todo lo que haces ya lo sabes :)

holly aka golly said...

Dearest Flor, Maybe the timing was not right back then. You simply had to try all of those other things in order to be where you are today - making amazing work! Thank you for sharing your story. So glad you gave yourself permission to explore new possibilities!

Hannah B. said...

Just what I needed to hear this morning! Thank you so much for sharing your story :)

Anonymous said...

Lograste emocionarme desde esos adorables rulitos que me miraban con los mismos ojazos exploradores cuando tenìas apenas minutos de nacida.Seguì explorando tu veta artìstica, ella està presente, aceptala con todo el amor que antes le negaste.Te amo!

flor said...

Gracias Tamara!!! Tus haditas son tan dulces como vos...
Oh Holly! Thank you for being there. It's true I had to live other things to get where I am today. I felt a bit too exposed with this post, but somehow was necessary to me.
Hannah B.: You're very welcome!! :)
Anonymous (a.k.a. my mother): te amo!

Rowena said...

Hi Flor,
I just found you from the front page of etsy and I just wanted to say I love your shop and your story. I love that you've come back to art after so long. I can't wait to see how your art develops, because I love it already.

Plus, thanks for the Spanish/English translations, so I can practice my Spanish.
Oh yeah, and I wrote about you here
http://warriorgirl.blogspot.com/2010/02/i-have-been-enchanted.html

♥ meninheira said...

Vengo enamorada a través de tu etsy y me encuentro una flor! qué maravillosa sorpresa poder leerte en castellano.

Eres fantástica! estoy alucinando con las cosas tan preciosas que veo.

Un besito desde España :)
meni ^-^

adrienne said...

congratulations!

i made the same sort of decision some time ago, and am also just now giving myself permission to follow my passion.

i have to believe the world is a better place when we each come into true self.

xo

flor said...

Hi Rowena, thank you for featuring me in your blog! You're welcome for the translations (I must give the credit to my deluxe boyfriend/proofreader)

Gracias por el aliento querida meni!!! Un abrazo! :)

adrienne: congratulations to you too! I don't know why (maybe the global crisis?) it seems to me many people are making this kind of decision. Something to celebrate, indeed.

Cara Carmina said...

AAAaay ya decía yo que si hablas Español! de donde eres mujer???

pues aplausos por tu gran decisión de crear seres mágicos y hermosos porque te salen hermosos y yo me declaro tu admiradora! hermoso tu trabajo!!!!!

un abrazo y caravana pajarera sin sombrero!

(pst... puse una muñequilla tuya en mi blog... espero te guste!)

abrazoooooo

flor said...

Carissima Carmina! soy argentina y fan tuya desde que descubri tus fabulosas muñequitas (el año pasado, bajo mi anterior nombre de "pelpa-etc")!!! Y debo decir que tus ultimas criaturas, esas de las orejas, son mis preferidas. Her-mo-sas! Pura dulzura envuelta en un halo de misterio.... Gracias por hacerme "tu inspiracion de la semana". Un abrazo!

elina said...

Y lo bien que te sale Flor!!! seguó seguí que este caminito te sienta muy bien. Besos !!!

flor said...

Gracias Elina! Es un "caminito que el tiempo ha dibujado", contrariamente al tango (pah, qué inspirada estoy hoy...) Congratuleiyons por la publicacion en Critica. Besos!

Ale said...

Flor, Me uno a los demás. Yo también me identifico contigo, en el sentido de esa búsqueda infinita, de la necesidad de destacar en algo que nos llene y nos haga sentir vivos. Yo aún no defino, hay tantos proyectos de vida que aún quiero navegar. Adoro todo lo artesanal! Así que tienes desde ya una fan No. 1 en Guatemala,

Éxitos y felicidades!!

Ale

Patty S said...

good for you! it is NEVER too late! (i'm 41 and sometimes i feel like i'm just starting with my creative life, even though i graduated with an art degreee almost 20 years ago)
i love your work - it's original and fun and it brings a smile to my face! :-)
patty

Paige said...

great post, very inspirational. I love your work so much I can't believe you ever weren't an "artist". Your a constant source of inspiration for me and reminder to follow my own drummer, no matter the tune. Thank you.

flor said...

Gracias Ale! Un abrazo!
Patty S: Never too late and, as Holly aka Golly said, maybe the timing wasn’t right at that moment.
Paige: you’re very sweet! Thank you!

amy said...

thanks for this post. your courage inspires me. i related to this exactly. perfectly. the story of my life. i'm committing to creating/doing art in 2010. overcoming fear everyday. xo
amy

flor said...

thank you amy and welcome to the creative life...!
xx
flor

munieca said...

sos una artistaza!!! me fascinan tus nenitas!!!
yo creo que todo el mundo no puede evitar compararse, pero es bueno eso que aprendiste, es mejor aprender y hacer desde lo que uno puede... ami tambien me cuesta, y siempre me tiro abajo. pero ver la gente que me sigue me hace pensar en ellos y seguir adelante ^_^

:)) que lindo conocer un poco mas de vos!
saludos!!!

Andrea

Theresia said...

wonderful post and thanks for adding me to your contacts on Flickr!
Beautiful blog, amazing work and artist!
Greetings from UK xxx